• Femina

    Indonesisch damesblad


  • What's on

    Maud's Contemplation. 

    2 pagina's voor de solo tentoonstelling bij Galeri Teguh over haar leven en werk. Wat vooral opvalt zijn haar portretten van naaktmodellen; .... 'In working Maud has her own unique style. As one observes, she has never completed her paintings with certain settings. The identity of environment surrounding any of her subjects is always vague. It seems that Maud wants to free our asscociation and interpretation from all limiting ties, as she silently screams that they are not essential...... Maud wants to lose herself in the subject, the pose, the lighting, the atmosphere and emotion of the moment are of the esence. With strength and determination, she wants to portray the subject the way she experienced and felt at that particular moment. In her works, which are often expressionist in style, she manifests her intentions clearly. Looking at her paingings, one can tell that they are all results op deep contemplation and an observant mind towards human emotions......'


  • Beyond the intersection

    Catalogus van de tentoonstelling van Maud van der Lely van 19 april tot 7 mei 2000 bij Galeri Teguh in Jakarta, Indonesië


  • Vivenda september 2004

    Het Blauw van de Trouw van Elsemieke Havenga, tv journalist, presentatrice en oud wereld- en olympisch hockeykampioen, vertelt over haar schilderij 'Deze 'Maud van der Lely'heeft precies die expressie, waardoor ik al drie decennia gefascineerd ben. En werkelijk tot in elk detail. De lijnen van de naakte man op de stoel, alsof ze zijn getrokken met één onderbroken potloodstreep. De sierlijkheid die de kracht en tegelijk de kwetsbaarheid van een mooi lichaam accentueert. Ik heb het voorrecht mogen genieten om met het vaderlandse hockeyteam vier keer wereld- en een keer Olympisch goud te hebben behaald. Mijn stick was het houten paspoort naar vele verre en exotische landen. In zonovergoten oorden toont blauw het mooist. Blauw heeft vele gezichten. Kobalt is voor het weghalen van de diepte, de basis van de aanval. Kobalt heeft de dimensies van muurverf, op kobalt bouw je op. Het zwervende toegarev-blauw van de berbers bij Fez doet me denken aan de eenzaamheid van een zwervende topsporter, hoe hecht het team ook is. Het ultramarijn is voor de donker diepe blauw van de emotie, het koningsblauw staat voor de overwinning en het korenblauw voor de warme terugkeer. het blauw van de trouw. kleuren moeten leven, alles moet leven, beleefd worden als met de intensie van het onwaarschijnlijk felle lichtende cerreleumblauw. Sport is passie en daarom hou ik er zo van. het kan met niet blauw genoeg zijn.'


  • The Grapevine.com

    Artgallery in Saigon, Vietnam

     

    https://www.thegrapevyne.com/the-best-art-galleries-in-saigon/

     

     


    https://www.thegrapevyne.com/the-best-art-galleries-in-saigon/
  • Kunstgids 2011

    Kunstgids/Artguide is een publicatie van de Kunstgids Amsterdam. Maud heeft altijd getekend. Toen zij in 1990 verhuisde naar Bangkok is zij lessen gaan volgen bij Kuhu, een kunstenares uit Bangla Desh. in 1994 verhuisde zij naar Indonesië en heeft daar 6 jaar onder tutelage van Teguh Ostenrik gewerkt. De eerste jaren tekende ze van live modellen en na een jaar ging zij ook boetseren. Deze fases waren de voorbereiding voor het schilderen. Eenmaal hiermee begonnnen, ging haar dit makkelijk af. in 2000 is Maud met haar gezin teruggekeerd naar Nederland waar ze 4 jaar lessen heeft gevolgd op de Wackers Academie in Amsterdam. Vooral de workshops van Sam Drukker hebben enorme invloed op haar gehad. Sinds augustus 2010 is zij weer fulltime in haar atelier in Bussum en shcildert met olieverf in een beperkt kleurenpallet verstilde, bijna poetische composities. Maud heeft sinds 1995 met veel succes geëxposeerd. Haar eerstvolgende tentoonstelling is van 6 t/m 9 oktober 2011 op het Concertgebouwplein 19 in Amsterdam.


  • Jakarta Post

    Article exposition Beyond the Intersection, april 2000


  • Youtube

    film voor de opening van de tentoonstelling op het Concertgebouwplein in Amsterdam in oktober 2011


    http://www.youtube.com/watch?v=RjawAM14Shs